SKAPER USIKKERHET: De nye signalene fra Helsedirektoratet skaper usikkerhet rundt ALIS-tilskuddet, og kan skape økonomisk utrygghet for den enkelte ALIS, skriver Tonje Vika.

Endringer i ALIS-tilskuddet skaper usikkerhet

Er fastlegekrisa allerede avblåst, eller gjøres det litt for mange endringer, litt for fort?

Publisert Sist oppdatert

En rapport fra Helsedirektoratet, juni 2025, viser rekordhøy rekruttering av fastleger. I rapporten står det at «Tiltak som styrket basisfinansiering og nasjonal ALIS-ordning har vært avgjørende for den positive utviklingen i rekruttering og kapasitet». Regjeringen skriver på sine hjemmesider at «-den offentlige allmennlegetjenesten skal alltid være førstevalget når folk trenger helsehjelp.»

Helseministeren sier «det er gledelig å se at regjeringens tiltak gir tydelig resultater». I 2024 opplevde fastlegeordningen den sterkeste veksten siden ordningen ble innført. Tiltak som styrket basisfinansiering og nasjonal ALIS-ordning har vært avgjørende for den positive utviklingen i rekruttering og kapasitet, heter det i rapporten. Dette står på regjeringens egne nettsider.

Men hvorfor da endre på noe som fungerer så bra? Tiltak som resulterte i den sterkeste veksten siden ordningen ble innført i 2001.

Helseministeren har den siste tiden varslet flere endringer som påvirker fastlegenes arbeidshverdag og økonomi, som blant annet endring i takster for sykemeldinger og endringer i hvordan basistilskuddet beregnes.

Økonomisk utrygghet

Ett positivt element i den nasjonale ALIS-ordningen, har vært ALIS-tilskuddet. Alle leger som spesialiserer seg i allmennmedisin i ny ordning og er tilskuddsberettiget kan inngå avtaler med kommunen for å få dekket diverse utgifter til utdanningsløp. ALIS kan også få praksiskompensasjon for å delta på kurs, praksisbesøk o.l. innenfor visse rammer. Ordningen er i senere år gjort om til å være refusjonsbasert.

Utbetaling er én gang i året. Satsene for utregning av tilskuddet er forespeilet og kalkuleres når ALIS sender inn utleggsskjema.

Nå er det kommet informasjon fra Helsedirektoratet at «dersom Helsedirektoratet ser at det samlede søknadsbeløpet over ordningen overskrider tilgjengelig budsjettramme, vil det i saksbehandlingen kunne bli nødvendig å nedjustere utbetalingen til kommunene», og at utbetalingen er i november -26. Det vil da si at ALIS ikke vet hva utbetalingen blir før halvt år senere, og vil skape økonomisk utrygghet for den enkelte ALIS.

Dette skaper åpenbart ikke forutsigbarhet og trygghet i tiden spesialistutdanningen pågår - som det står intensjonen med ALIS avtalen skal være.

Kan det hende at det nå gjøres litt for mange endringer, litt for tidlig og litt for fort?


Powered by Labrador CMS