Andelen barn og unge med psykisk lidelse flater ut – fortsetter å øke for ADHD og autisme
Om lag 6 prosent av barn og unge i Norge var i fjor registrert med en psykisk lidelse i spesialisthelsetjenesten. Samlet sett har utviklingen flatet ut, men for enkelte diagnoser fortsetter økningen.
Tallene fra Norsk pasientregister (NPR) viser at utviklingen i psykiske lidelser totalt blant barn og unge de siste fire årene har flatet ut eller gått noe ned, ifølge NTB.
– Samtidig har økningen fortsatt for enkelte diagnoser, blant annet ADHD- og autismediagnoser. Dette bidrar til at utviklingen ikke gir et entydig bilde av en nedgang i psykiske lidelser blant barn og unge, sier Heidi Aase, avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet (FHI), til NTB.
NTB påpeker at tallene viser registrerte diagnoser i spesialisthelsetjenesten, ikke forekomsten av psykiske lidelser i befolkningen totalt.
Forekomsten av psykiske lidelser varierer med alder og kjønn. Blant barn er andelen høyere for gutter enn for jenter, mens bildet snur i ungdomsårene. Blant tenåringsjenter og unge kvinner økte andelen som er registrert med en psykisk lidelse betydelig fram til 2022. De siste årene har utviklingen stabilisert seg noe, selv om det fortsatt er en svak økning blant jenter i enkelte aldersgrupper i 2025.
Ifølge FHI er det vanskelig å forklare utviklingen over tid. Det kan henge sammen med større åpenhet om psykisk helse, lavere terskel for å rapportere psykiske problemer og for å søke hjelp.