
Novo Nordisk kutter 9000 stillinger
Den danske legemiddelgiganten Novo Nordisk kutter 9000 stillinger, hvorav 5000 av dem er i Danmark. – Det er for tidlig å si noe om hvordan dette påvirker Norge, sier selskapet.
– Novo Nordisk kunngjorde i dag en omstrukturering av hele selskapet for å forenkle organisasjonen, forbedre beslutningsprosessen og omfordele ressurser til selskapets vekstmuligheter innen diabetes og fedme, heter det i en uttalelse fra selskapet.
Tiltaket skal etter planen spare rundt 8 milliarder danske kroner, som tilsvarer rundt 12 milliarder norske kroner.
I august ble det kjent at selskapet hadde innført en global ansettelsesstopp.
Novo Nordisk er Danmarks klart største selskap og fikk et overskudd på 55,5 milliarder danske kroner første halvår. Det var en økning på 22 prosent fra samme periode i fjor.
Selskapet står blant annet bak Ozempic og slankesprøyten Wegovy.
– Hvert land påvirkes forskjellig
Hvordan de 77 ansatte ved Norges-kontoret til Novo Nordisk påvirkes av omorganiseringen er det for tidlig å si noe om.
Dagens Medisin sendte følgende spørsmål til Oslo-kontorets direktør for markedstilgang og kommunikasjon, Tor Frostelid:
- Når og hvordan fikk dere i Norge vite om nedbemanningen?
- Hvordan rammer dette den norske virksomheten?
– Alle henvendelser om denne saken håndteres av hovedkvarteret, svarer Frostelid.
Fra selskapets hovedkontor får vi følgende svar:
– Dette er en global omstilling, og hvert land vil bli påvirket forskjellig. Vi vil ikke kunne dele spesifikke tall eller ytterligere fakta om Norge før planene er ferdigstilt og nødvendige konsultasjoner er gjennomført i tråd med lokale arbeidslover.
Negativ utvikling på børsen
Etter at Novo Nordisk nådde toppverdien på børsen i juni fjor, har aksjeutviklingen gått jevnt nedover, til tross for at spesielt slanke- og diabetesmidlene har solgt svært godt. Det skyldes blant annet betydelig tøffere konkurranse i markedet for medisiner for vektreduksjon.
Konsernsjef Mike Doustdar, som ble utnevnt til ny Novo-sjef i august, trekker i en børsmelding frem nettopp markedsutviklingen for Novo Nordisks produkter innen diabetes- og fedmebehandling.
– Spesielt innen fedme er markedet blitt mer konkurransepreget og forbrukerdrevet. Selskapet vårt må også utvikle seg. Dette betyr å styrke den ytelsesbaserte kulturen, bruke ressursene våre stadig mer effektivt og prioritere investeringer der de vil ha størst effekt – bak våre ledende behandlingsområder.
Ambisjonen er at kostnadskuttet skal gjøre det mulig for konsernet å opprettholde strategien og investere mer i forskning.
– Overvurderte USA
Det er spesielt selskapets USA-satsing analytikere trekker frem som en av årsakene til kuttene.
– Selskapet feilvurderte markedet i USA. De tenkte veksten var umettelig, så var den klart begrenset fordi du hadde «compounders» og hard konkurranse for Eli Lilly. Novo Nordisk trodde på høyere vekst enn hva den faktisk ble, sier Karls Storvik, forvalter i fondet Eika Norden til DN.
I august ble Wegovy godkjent for behandling av fettlever i USA. Samtidig satte Novo Nordisk ned prisene på slankemedisinen Wegovy og diabetesmedisinen Ozempic i USA for de pasientene som må betale kostnaden selv og ikke får det dekket av helseforsikring.
Prisreduksjonen motiveres også med at det skal hindre at kopi-produkter overtar hele markedet. Novo Nordisk avviste at grepet er ment å møte USAs president Donald Trumps krav om å redusere prisen.