
Det viktigste er at pasientene får det de har krav på
Dessverre skapes det et inntrykk av at private aktører kun er dyrere, som en allmenn sannhet, uten at vi vet om det er sammenliknbare forhold som faktisk sammenliknes.
Det er bra hvis Helse Møre og Romsdal har oppnådd gode resultater ved å ivareta fristbruddpasienter i egen regi. Det viktigste er at pasientene får den hjelpen de har krav på, ikke hvem som leverer den.
Ståle Hoff, klinikksjef for psykisk helse og rus i Møre og Romsdal skriver i Dagens Medisin om hvordan de både har spart penger og fått bedre organisering ved å løse behovene til denne pasientgruppen i egen regi, uten hjelp fra private aktører.
Offentlig-privat samarbeid tilfører både kapasitet, kvalitet og kompetanse hos mange offentlige oppdragsgivere, men det er stat og kommune som må finne løsningene som fungerer best lokalt. Det må også understrekes at når disse tjenestene kjøpes fra helsebedrifter, er det fortsatt det offentlige som har kontrollen, det er en del av det offentlige tilbudet og pasienten betaler det samme uansett. Ved offentlige anskaffelser er det viktig at oppdragsgiver og leverandør opplever god samhandling.
Dessverre skaper Hoff et inntrykk av at private aktører kun er dyrere, som en allmenn sannhet, uten at vi vet om det er sammenliknbare forhold som faktisk sammenliknes. Hva slags pasienter private bistår i fristbruddordningen, lengde på kontrakter, arbeidsgiverforpliktelser, og risiko i avtaleforholdet er avtalt med oppdragsgiver og kan påvirke prisen de private får betalt.
Nye retningslinjer
Helsedirektoratet har undersøkt fristbruddordningen og la frem sin rapport i 2024. Denne har ført til flere endringer av rammeavtalen. NHO Geneo er kjent med at rammeavtalen vil gi det offentlige psykiske helsevernet vesentlig større mulighet for samhandling, at konsultasjoner skal være registrert ved Norsk pasientregister, og at fakturert timeantall skal være kostnadseffektivt og i tråd med nasjonale retningslinjer. Vi støtter dette.
Helsebedrifter er sentrale i å avlaste det offentlige helsevesenet. Med de utfordringene helsevesenet nå står i, som trolig vil bli enda verre i årene som kommer, så er det avgjørende at det offentlige og helsebedriftene spiller hverandre gode.
Svaret er derfor ikke et ja eller nei til privat bistand og kapasitet for fristbruddpasienter, men at offentlig/privat samarbeid gir helseforetakene flere ben å stå, og at samhandlingen og avtaleverket må fungere godt for begge parter.
Ingen oppgitte interessekonflikter