AMBULANSEFLY I TROMSØ: Fly fra Luftambulansetjenesten i Tromsø. Illustrasjonsfoto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
AMBULANSEFLY I TROMSØ: Fly fra Luftambulansetjenesten i Tromsø. Illustrasjonsfoto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB

Pasient døde på Svalbard – fikk ikke forsvarlig helsehjelp

Helsetilsynet har konkludert med at en pasient som døde på Svalbard i 2022, ikke fikk forsvarlig helsehjelp. Pasienten ventet åtte timer på ambulansefly, melder VG.

Publisert Sist oppdatert

– Vår vurdering i denne saken er at involverte aktører manglet oversikt og forståelse av helheten i oppdraget, noe som ga risiko for feilprioriteringer og forsinkelser i flytransporten. Ansvars- og oppgavefordeling var lite definert, sier konstituert direktør i Statens helsetilsyn Heidi Merete Rudi til VG.

Våren 2022 ble en person alvorlig syk på Svalbard, og en lege på Svalbard ba om et ambulansfly til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø. Det var ingen ledige ambulansefly, og et fly ankom Longyearbyen først etter åtte timer.

Geir Tollåli.  Foto: Vidar Sandnes

Geir Tollåli.

Foto: Vidar Sandnes

Statens helsetilsyn har konkludert med at pasienten fikk forsvarlig helsehjelp på sykehuset på Svalbard, men at helsehjelpen samlet sett ikke var forsvarlig, skriver tilsynet i den endelige tilsynsrapporten, ifølge VG.

Det regionale helseforetaket Helse Nord har ansvaret for akutthjelp på Svalbard, og Helsetilsynet mener Helse Nord ikke har ivaretatt sitt ansvar for dette.

«Samlet opererer tjenesten med for stor risiko for svikt», skriver helsetilsynet.

– Helse Nord RHF beklager på det sterkeste at en pasient døde før tilgjengelig ambulanseflytransport var fremme, og tar denne saken på det største alvor og følger den opp i styringslinjen, sier fagdirektør i Helse Nord RHF, Geir Tollåli, til avisen.

Powered by Labrador CMS